بهترین و پربار ترین مطالب روز
 
همه جور مطلب هست فقط باید پیدا کنی


سال 2011 در حالي به پايان مي‌رسد كه رويدادها و اكتشافاتي بزرگ در دنياي فيزيك، برخي از مهمترين ‌نظريه‌هاي علمي اين رشته را با چالش‌هاي جدي مواجه كرده است. امكان شكست سرعت نور توسط نوترينوها و احتمال كشف ذره بوزون هيگز، سرتيتر بخشي از هيجان‌انگيزترين خبرهاي علمي در يكي از چالش‌خيزترين سال‌هاي دانش فيزيك بودند.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، البته اينها تنها برخي از اكتشافات پژوهشي جدي سال 2011 هستند كه سايت Physics World در فهرست برترين دستاوردهاي فيزيك اين سال قرار داده، در حالي كه يك پژوهش در مورد اصول مكانيك كوانتومي، صدرنشين اين فهرست قرار گرفته است.

تغيير معاني سنجش‌هاي كوانتومي

جايگاه اول اين دستاوردهاي تحقيقاتي به «آفريم اشتاينبرگ» و همكارانش در دانشگاه تورنتوي كانادا براي كار تجربي آنها بر روي اصول مكانيك كوانتومي اختصاص يافته كه با استفاده از شيوه‌اي موسوم به «سنجش ضعيف» براي اولين بار توانستند مسيرهاي متوسطي از تك فوتونها را كه از ميان يك آزمايش شكاف دوتايي يانگ عبور مي‌كردند، پيگيري كنند.

سنجش تابع موج

محققان شوراي تحقيقات ملي كانادا با استفاده از سنجش ضعيف به طراحي نقشه از تابع موج يك گروه از فوتونهاي يكسان بدون تخريب آنها پرداختند. اين در حالي است كه در پرتونگاري مقطعي كوانتومي، تابع موجي پس از نقشه‌برداري از بين مي‌رود.

پنهان شدن در فضا و زمان

در جايگاه سوم اين دستاوردها دو تيم از دانشگاه كورنل آمريكا به سرپرستي «الكساندر گائتا» و «امپريال» كالج لندن به رهبري مارتين مك‌كال قرار دارند. تيم مك‌كال امسال به انتشار يك تحليل نظري از چگونگي پوشش دادن يك رويداد در زمان و مكان پرداختند. چند ماه بعد، گائتا و تيم وي دست به ساخت دستگاهي زدند كه با استفاده از دو لنز شكافنده زمان به اين كار پرداختند.

اندازه‌گيري جهان با استفاده از سياه‌چاله‌ها

دانشمندان دانشگاه كپنهاگ دانمارك و...

 

بقیه در ادامه مطلب

 

نظر یادتون نره!!!!!



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 دی 1390برچسب:سال,شكار,آثار,ناب,انفجار,بزرگ , توسط reza

[ طراحی : قالب سبز ] [ Weblog Themes By : GreenSkin
Search Engine Submission - AddMe